ZNAJ SWOJE PRAWA

Sprawdź jak anulować mandat

 

Wymogi techniczne fotoradarów – kiedy odczyt może być błędny?


Umiejscowienie fotoradaru

Wielu kierowców zapewne słyszało o różnych formalnych i technicznych wymogach jakie musi spełnić umiejscowienie fotoradaru, tak aby wykonywany pomiar był zgodny z rzeczywistością. Wymogi te są głównie określone w instrukcjach obsługi fotoradarów. Wiele błędów pomiarowych wynika nie tylko z nieprawidłowego ustawienia fotoradarów stacjonarnych, ale także z nieznajomości obsługi fotoradarów przenośnych przez funkcjonariuszy. W dalszej części artykułu opiszemy najczęściej spotykane przypadki powodujące błędy w pomiarach.

 

Przypadek I – zjawisko dodatkowego odbicia wiązki od dużych pojazdów

O zjawisku dodatkowego odbicia wiązki od dużych pojazdów, mówimy w przypadku, gdy przed ciężarówką widoczną na zdjęciu znajdzie się pojazd. Wówczas wiązka odbita od barierki zmierzy prędkość ciężarówki, ale to pojazdowi przed ciężarówką zostanie przypisane wykroczenie.

 

 

 Przypadek II – zjawisko załamania się promieni odbitych

Kolejnym przypadkiem w którym pomiar fotoradaru będzie nieprawidłowy, jest zjawisko załamania się promieni odbitych. Jeżeli na linii naszego pojazdu znajduje się duży obiekt typu autobus lub ciężarówka, to wiązka fotoradaru odbije się fałszując pomiar. Omawiając na poniższym przykładzie -  zdjęcie zostaniee zrobione pojazdowi o kolorze żółtym (widocznym na rysunku), a faktyczny pomiar zostaje zrobiony pojazdowi o kolorze fioletowym (widocznym na rysunku).

 

 

Przypadek III – zjawisko podwójnego odbicia od obiektu, oraz od obiektu stacjonarnego

Z błędnym pomiarem możemy też mieć do czynienia w przypadku odbicia wiązki fotoradaru od dodatkowych obiektów, czy to stacjonarnych, czy to poruszających się po drodze. Efektem tego jest zjawisko podwojonej prędkości w pomiarze.

 

 

W przypadku, gdy wiązka dodatkowo odbija się od innego pojazdu, to odczyt z fotoradaru wskazuje zsumowaną prędkość obu pojazdów.

 

 

 

Czy taki pomiar ma wartość dowodową ?

Według instrukcji obsługi pomiar wykonany przez fotoradar, który zawiera uchybienia takie jak wskazane wyżej, nie ma wartości dowodowej. Mowa o tym wyraźnie na stronie 41 instrukcji, najczęściej spotykanego na polskich drogach, fotoradaru Fotorapid CM. Fotoradar ten występuje zarówno w wersji stacjonarnej, jak i w wersji przenośnej.